Senin, 24 Maret 2008

ADAT KA"IDUPATN MANUSIA

I. BASIAKNG BUNTIKNG
Basiakng Buntikng adalah suatu upacara Adat yang dilakukan apabila seorang perempuan hamil selalu sakit-sakitan, yang berhubungan dengan kelainan kehamilannya. Upacara Adat ini dilaksanakan oleh dukun baliatn atau balenggang.
Segala peraga adat yang dipakai dalam upacara ini sangat tergantung kepada keperluan sang dukun itu sendiri, termasuk sarana dan prasarananya berdasarkan jenis perdukunan dan keperluan sang dukun dalam pedukunannya.

II. PALONSOR
Apabila seorang ibu hamil sudah menghadapi saat persalinan ia merasa was-was. Maka untuk memudahkan kelahiran bayinya diusahakan suatu syarat yaitu Paolonsor, yang dipercayai dan dapat memudahkan kelahiran bayi dan dengan selamat. Palonsor berupa: batu, daun-daunan, akar-akaran yang direndam dalapm air, direbus atau dibaca-baca,dijampi-jampi disapukan atau diminumkan serta berupa air tawar yang dibacakan doa mantra lalu disapukan atau diminumkan. Tergantung cara seorang yang pandai atau bidan atau juga seorang dukun. Upacara ini sering diawali pula dengan adanya persiapan Palantaratn manta’ yang terdiri : Beras sunguh dalam piring, diatasnya baras Poe’ di mangkok, rokok daun dan bahan ampa’, talo’ mata (duit) dan jarum dengan benang pendek, dibamangan oleh sang dukun / Pembuat Palonsor.

III. BASARU’ SUMANGAT/ JAMBU JAWA by Henywati
Upacara yang dilaksanakan sehari atau sampai tiga hari sesudah kelahiran seorang bayi. Acara tersebut disertai buat rabuk dan potong satu ekor ayam .Di saat ini Pangarabanan ( bidan ) belum mempebolehkan keluar dari lingkungan rumah. Rabuk dibamangan oleh Panyangahatn. Panyangahatn dapat bagiatn manok salonekng tumpi’poe’parapuk topok.

IV. BATALAH
ASAL Adat batalah dari Ne’ NANGE MAN Ne’ DARA IRAKNG
Paraga adatnya antara lain: Monak 7 eko’,Tumpi poe’,Baras sunguh baras poe’, Malantaratn baras sunguh man baras poe’,Talo’ langir binyak, baras sasah, Tampukng tawar, baras banyu parapuh topokng timako rokok tampas.

Suba’ pangarabanan manok seko’ nang bataji langkap tumpi’ poe’ baras sunguh, baras poe’ kapur gamer, pinang karake’ timako roko’, manok tanung,Mangkok sababak, pangkaras atau nang barupa basi,Sabun cuci, minyak kamiri

Panyanakng:
1Manok sabalah
2Tumpi’ poe’,Baras sunguh baras poe’,
3Pangkaras atau duit,

Panyarapa:
1Monak sabalah
2Tumpi’ poe’, Baras sunguh baras poe’,
3Pangkaras atau duit

V. NGANGKAT ANAK
Paraganya:Sabuah tapayatn (meminjamkan air susu), Sarong pangamah 1 helai,Pingatn putih sababak, mangkok sababak, cawan, Babotn seko’ untu’ , pirikng ngangkata’ urakng man waris, Manok 3/5 atau 7 ( Sabungan 1) waktu batalah, buat rabuk (tumpi’ poe’ jukut di ampa’)

VI. SUNAT (BABALAK)
Turutn di ne’ ragen man ne’ doakng/ turutn bacalek baburas nurunan darah pocat dan liur bari’:
(1) Adat pamula’an:
ü Kamuda’ nang di balak turutn baranam ka’ai’
ü Manok di ipehatn ka’ urakng nang di balak
ü Baru’ di bunuh langsung di panggang masak
ü Baru’ panjoat buis dan panjoat kalakakng kayu dibalah ampat tampat buis tarekng di ayapm, damanya lape’
ü Buis di sangahatn dari tukang sarapa. Tujuanannya kata sampakng muang jukat ka’ tubuh manunsia. Muang darah pocat ame dadar bulu kade’ make tahiul (menyukupi’ sarat hidup manunsia). Selesai acara ka’ ai’ pulakng ka’ rumah.
(2) Siapatn palantaratn tukang balak antara lain :
ü Pingatn putih insi’ baras sunguh
ü Mangkok insi’ baras poe’
1 bh talo’
roko’ sabatakng
jukut di ampa’
mata palantaratn 7 suku a x 500 = 3500.
ü Agukng 1 bh. Untu’ duduk nang di balak
ü Antipatn sote’ untu’ nyonot kamaluatn
insaut lipat kusus ya’ malak kamuda’ nang di balak Sarong sabalah ia’nya kaikng
(3) Adat tukang balak
ü 1 eko’ sabungan (tintingan nya)
ü Tumpi’ poe’ –baras sunguh baras poe’ + jukut di ampat +timako roko’

(4) Syarat kamuda’ udah di balok talu ari talu malam ia musti balala’ (bapantang bajalatn jauh, dan ia ngayo ka’ ai’ ngicakng bolekng ngago’ linsode saluakng –janyikng. Abis koa pulakng ka’ rumah. Nang nyanamu nya sale ia’ pangkarapus tubuhnya, pangaratiatnya ame kana jukat nangian babalak ina’ diaya’atn.)
Kalau adatnya diaya’atn musti bapirikng:
Adat babalak di aya’atn ngada’atn pirikng. Waris 2 balah pihak. Pirikng babalak 2 x 8 atakng di apa’. 2 x 8 atakng di uwe’ 2x8 jumlahnya 32 ote’ pirikng di panjoat = adat tahutn 7 ote’.

Tidak ada komentar:

JAM DIRI